SM i Gafsele 2011

Hej!

Hemma och tillbaka i vardagen igen. Tänkte berätta hur det gick för mig och mina hundar på SM, inte för att det var någon vidare tävling för oss men borde ändå återberättas.

På torsdagen anlände vi till Gafsele vid 7 tiden efter många timmar i bilen. Hundarna veterinärbesiktigades och blev godkända. Efter det var det bangenomgång och sedan resa till en bygdegård som var vårt boende över helgen. Hundarna mådde bra och jag trodde att vi hade mycket att ge. Detta var dock helt fel då vi på fredagen startade i hopp om ett bra lopp. Kom i mål och var lite besviken. Hundarna ville inte, hade tre hundar som inte var på hugget och fast vi blev omkörda av spann så ville hundarna inte hänga på.

 

Jag svalde min besvikenhet och hoppades på att lördagens lopp skulle gå bättre, vilket det också gjorde. Jag hade inte så höga krav på hundarna som dagen innan och de genomförde de 12 km bra. En av orsakerna till att det gick lite bättre kan ha varit att jag bytte ledarhund och tog fram Njalla som jag tidigare tävlat med i led men som jag nu hade bak.

På söndagen hoppades jag att vi skulle ha bra fart genom hela banan och att alla hundarna skulle ge allt. Det blev dock inte så. Ena ledarhunden som jag satt bak ville inte springa i nedförsbackarna och bromsade en hel del, en del av de andra som inte jobbat så hårt de andra dagarna tog det ”lugnt” även denna dag. Kom i mål efter att blivit omkörd av ytterligare ett spann.

 

Om jag ska summera denna helg så gick det inte så bra för mig, men jag tror det beror på att hundarna inte hade hunnit komma i form efter det att de varit sjuka. De ville mer än de orkade och jag hade nog för stora förväntningar på dem. Det är ju trots allt djur jag håller på med och man vet aldrig hur det ska gå eller vad som kan hända. DOCK uppfyllde jag ett av mina mål och det var att köra med 6 hundar alla tre dagarna. Jag skulle kunna ta ur en hund som inte drog nått på alla dagarna men hon sprang med så jag ansåg att det inte påverkade farten så mycket och hon var pigg och glad.

 

Var värt att åka 100 mil trots resultatet som blev en 5:e plats. Vi fick känna av stämningen och umgås med annat hundfolk! Var ju tur att man hade en så bra handler med sig med som gjorde det ännu lite roligare.

 

Jag och mina 6 hundar som jag tävlade med...

 

Målgång sista dagen

Min duktiga handler taggar hundarna inför start!

Ha det bra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0